سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب قرآن و عترت

به نام خدا

برای فهم قرآن امام  لازم است.

محمد بن یعقوب کلینى با اسناد خود از منصور بن حازم روایت مى‏کند که

گفت: به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام عرض کردم: خداوند بزرگتر و والاتر است از آنکه به مخلوقاتش شناخته شود بلکه مخلوقات به خدا شناخته مى‏شوند،

 فرمود: راست مى‏گوئى.

عرض کردم: کسى که بشناسد که پروردگارى دارد سزاوار است آنکه موجبات رضا و غضب او را نیز بشناسد تا آنکه مرتکب عملى که موجب خشم‏اوست نگردد بلکه موجبات رضا و خشنودى او را بجاى آورد.و رضا و غضب او معلوم نمى‏شود مگر از راه وحى الهى که به خود او برسد یا از راه خبر دادن رسول از طرف خدا.

 بنابر این کسى که وحى به او نرسد باید به طلب پیغمبران برود و چون به آنان برخورد کرد مى‏داند که آنان از طرف خدا حجت‏اند و اطاعت آنها واجب.

و من به مردم گفتم: آیا مى‏دانید که رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم از جانب خدا حجت‏بر بندگان اوست؟

 گفتند: آرى.

گفتم: در وقتى که رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم از دنیا رفت‏حجت‏بر بندگان خدا کیست؟

 گفتند: قرآن، و من چون در قرآن تامل کردم دیدم که کتابى است که با آن مرجى و قدرى و زندیق 1 که به خدا ایمان ندارد استدلال مى‏کنند و آیات قرآن را براى اثبات مدعاى خودشان بر علیه رقیبانشان شاهد و دلیل مى‏آورند، و بنابر این دانستم که قرآن به تنهائى نمى‏تواند حجت‏بر بندگان خدا باشد مگر به واسطه قیمى که عارف بر حقائق و اسرار و تاویلات کتاب خدا باشد.

اوست که از جانب خدا بر مخلوقاتش حجت است و آنچه را که او در معانى و تاویلات قرآن بگوید حق است.

بنابر این به آنها گفتم: قیم قرآن کیست؟

 گفتند: ابن مسعود مى‏دانست قرآن را و عمر مى‏دانست و حذیفه مى‏دانست.

 گفتم: آیا تمام قرآن را مى‏دانست؟

گفتند: نه،

بنابر این هیچکس را نیافتم که بگویند که تمام قرآن را بداند مگر على بن ابیطالب علیه السلام را.و چون مشکل و مجهولى در بین قومى باشد این بگوید: نمى‏دانم و دیگرى بگوید: نمى‏دانم و دیگرى نیز بگوید: نمى‏دانم و لیکن یکى بگوید: مى‏دانم

 و در تمام مشکلات و مجهولات قرآن على مى‏گوید مى‏دانم، و مشکل را حل مى‏کند.

 پس بنابر این فهمیدم که على علیه السلام قیم قرآن است و اطاعت او بر امت واجب،

 او حجت‏ خداست‏ بعد از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم بر مردم و آنچه را درباره قرآن بگوید حق است.

حضرت چون این استدلال را از من شنیدند فرمودند: خدا تو را رحمت کند. (اصول کافى‏: ج 1 کتاب الحجة ص 168،نیز رک امام شناسی:ج2)

 

 



1 - مرجى و جمعش مرجئه فرقه‏اى از اسلام هستند که مى‏گویند با ایمان هیچ معصیتى ضرر ندارد و با کفر هیچ طاعتى فائده ندارد.و آنها را مرجئه مى‏گویند چون معتقدند که خدا عذاب آنها را به تاخیر مى‏اندازد.و قدریه کسانى هستند که جبرى مذهب یا تفویضى مذهب هستند، و زندیق کسى است که یا انکار خدا کند و یا دو مبدا خیر و شر را قائل باشد.