سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب قرآن و عترت

مقاله ی رابرت فیسک، با عنوان «جنگ نفاق و دروغ در سوریه»

روزنامه نگار و تحلیلگر سرشناس انگلیسی راجع به واکنش های مختلف در قبال فعل و انفعالات سوریه ، هدف اصلی دراین نبرد را ایران دانست ونسبت به رفتارهای دوگانه غرب اعتراض کرد.
«رابرت فیسک»، طی مقاله ای با عنوان «جنگ نفاق و دروغ در سوریه» که در روزنامه «ایندیپندنت» انتشار یافته می نویسد؛
ما همواره این حقیقت «بزرگ» را فراموش می کنیم که تلاش در راه نابودی سوریه بخاطر دلسوزی برای مردم سوریه یا نفرت از « بشار اسد» و یا بخاطر خشم از روسیه نیست.خیر، این ها همه بخاطر ایران و میل ما در از بین بردن جمهوری اسلامی ایران است. دلسوزی ما هیچ ارتباطی به مسئله حقوق بشر یا حق زیستن یا مرگ نوزادان سوری ندارد و این چقدر ترسناک است.
وی می افزاید؛آیا تاکنون در خاورمیانه جنگی چنین ریاکارانه وجود داشته است؟ آیا نبردی چنین بزدلانه فاقد اصول اخلاقی و همراه با لفاضی های کاذب و تحقیر آشکار وجود داشته است؟ من درباره قربانیان عینی فاجعه سوریه صحبت نمی کنم بلکه منظورم دروغ گویی ها ، دروغ گویی های صاحب منصبان حکومتی و افکار عمومی خاورمیانه و غرب در واکنش به آدم کشی است و بنظر نمایش رذیلانه طنز «سوییفتی» و البته باارزش تر از آثار «شکسپیر» یا «تولستوی» است.
فیسک اضافه می کند؛در حالی که قطر و عربستان سعودی شورشیان سوری را برای سرنگون کردن «بشار اسد» علوی، بعثی از لحاظ مالی و تسلیحاتی کمک می کنند، ولی واشنگتن هیچ انتقادی از آن ها نکرده است.
«باراک اوباما» و «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه وی می گویند که خواهان دموکراسی در سوریه هستند اما قطر خود حکومتی استبدادی است و عربستان سعودی نیز در جهان عرب یکی از مهلک ترین دیکتاتوری های سلطنتی را دارد و حاکمان هر دو کشور قدرت را از خاندان خود به ارث گرفته اند.
در این میان عربستان متحد شورشیان سلفی، وهابی سوریه است که در دوره تاریک قرون وسطی حکومت طالبان در افغانستان از پروپاقرص ترین حامیان آن ها بود. پس از آن که افغانستان توسط ائتلاف آمریکا بمباران شد در حقیقت از 19 خرابکار ماجرای 11 سپتامبر 2001، 15 نفر سعودی بودند. سعودی ها همچنین در حال فشار آوردن بر اقلیت مسلمان خود هستند و دقیقا به همین شکل می خواهند اقلیت علوی سوریه را از بین ببرند در حالی که ما تصور داریم قصد سعودی ها برپایی دموکراسی در سوریه است.
وی همچنین تصریح می کند؛ در این بین « کلینتون» هشدار شدیدی را به « اسد» می دهد. «پانتا»، نیز همان شخصی که دروغ های کهنه آمریکا درباره ارتباط «صدام حسین» با ماجرای 11 سپتامبر را تکرار کرد، اعلام می کند اوضاع در سوریه بشدت خارج از کنترل شده است. اگر وی درست می گوید حداقل شش ماه است که سوری ها چنین کارهایی می کنند. آیا او هم اکنون متوجه این ماجرا شده است؟
و سپس «اوباما» که هفته گذشته اعلام کرد؛ با توجه به انبار سلاح هسته ای حکومت سوریه، به «اسد» هشدار می دهیم که جهان نظاره گر اعمالش است. آیا این سخنان همانند ماجرای دو روزنامه ایرلندی «کورک» و «اسکیوبرین» که هم دیگر را متهم کرده بودند نیست؟ حال نوبت «اوباما» است که تاکید کند چه نفوذ کمی را در قبال ستیزهای بزرگ جهان دارد.
فیسک می نویسد؛ حال به عراق که در همسایگی با سوریه است بپردازیم. عراق هفته گذشته از 29 انفجار بمب در 19 شهر خود که منجر به کشته شدن 111 غیرنظامی و زخمی شدن 235 نفر شد آسیب دید. در حالی که ما روزنامه نگاران مدعی هستیم که عراق را آزاد کردیم و دموکراسی «جفرسونی» و اینچنین و آنچنان را انجام دادیم، اما در همان روز در سوریه غیرنظامیانی به همان تعداد قربانیان انفجارهای عراق از بین رفتند اما به اخبار اوضاع عراق متاثر از اخبار سوریه توجه چندانی نشد، این طور نیست؟ یا این کشتار رخ داده در عراق واقع در شرق سوریه دقیقا شدت آنچنانی را نداشته است، این طور است؟ آیا ما با اعمالی که در سال 2003 مرتکب شدیم باعث صدمه دیدن کنونی این کشور نشده ایم؟ درست است.
وی با بیان اینکه سران غرب رفتار دوگانه ای در قبال سوریه دارند تاکید می کند که دلسوزی ما برای سوریه دروغ است.

http://www.kayhannews.ir/910515/14.HTM#other1406