سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب قرآن و عترت

به نام خدا


قرآن مشعل علم اروپا

از حضرت امام رضا (ع) نقل شده که از امام صادق (ع) پرسیدند: چه سری است که قرآن هر چه زمان بیشتر بر او می گذرد و هر چه بیشتر تلاوت می شود بر طراوت و تازگیش افزوده می گردد؟
امام صادق (ع) فرمودند: برای این که قرآن تنها برای یک زمان و نه زمان دیگر و برای یک مردم و نه مردم دیگر، نازل نشده، بلکه همه زمان ها و همه مردم نازل شده است.
معنا و مفهوم این حدیث بر همگان روشن است و نیاز به هیچ توضیحی نیست چرا که در طول تاریخ ثابت شده است که اگر چنانچه در طرز تفکر و معلومات و اندیشه ها اختلاف شدیدی وجود داشته است باز قرآن بر زمان ها و افکار پیشی گرفته و آنقدر معانی و مفاهیم قابل درک و استناد عرضه کرده که ظرفیت زمانه را اشباع نموده است.
خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) درباره رمز ماندگاری و نامیرایی این کتاب آسمانی می فرماید: «مثل قرآن، مثل خورشید و ماه است و مثل آن دو همیشه درجریان است. یعنی ثابت و یک نواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود» به راستی معجزه پیامبر اعظم (ص) بزرگترین اعجاز در عمر دنیاست که هیچ چیز با آن قیاس نمی شود. با احترام به تمامی پیروان ادیان الهی که گاه کتاب آنان به فراخور زمان دست خوش تغییر و تحریف شده ولی شریعت مسلمین هیچ گاه تحریفی را به خود راه نداده است و اگر کسی در هر برهه ای خواسته به مقابله با کتاب خدا برخیزد و با خیال خام خود حتی آیه ای به تقلید از آن بیاورد رسوای عام و خاص گردیده و مورد تمسخر دیگران واقع شده است.
مکتب قرآن، مکتب ظلم ستیزی، بیداری، عدالت و آگاهی است لذا بسیاری از دشمنان و مغرضان برای آن که بتوانند چند صباحی بر مردم حکومت کنند سعی کرده اند تا جامعه و یا حداقل خواص خود را از قرآن دور نگه دارند. ولی انوارالهی همانند خورشید و ماه که رسول خدا (ص) آن را مثال آورد، در زیر ابر پنهان نمانده و در نهایت حقیقت آشکار شده و آنان به راه رستگاری رهنمون شده اند. نمونه های بارز آن را می توان در اعتراف دانشمندان و اندیشمندان شرقی و غربی دید.
اعترافات دانشمندان غربی به اعجاز قرآن
دکتر یوهان ولفگانگ فون گوته ریاضی دان، شاعر و نویسنده آلمانی در این باره می گوید: «سالیان درازی کشیشان از خدا بی خبر، ما را از پی بردن به حقایق مقدس و عظمت آورنده آن، حضرت محمد (ص)، دور نگاه داشته بودند اما هر قدر در جاده علم و دانش قدم گذارده ایم پرده های جهل و تعصب نابجا از بین می رود و به زودی این کتاب توصیف ناپـذیر عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقی در علم و دانش جهان کرده، سرانجام محور افکار مردم جهان می گردد.» بعضی دیگر از دانشمندان و متفکرین غربی پیشرفت علمی، فرهنگی و رفاهی سرزمین های اروپایی را مدیون دین مبین اسلام و کلام الله مجید می دانند هم چنان که خلاصی بردگان آفریقایی، و اندلسی، رهایی مردمان ضعیف از زیر ظلم امپراطوران روم و ایران، دانش و معرفت و دوری از خرافه پرستی سرزمین عربستان همه وامدار آخرین پیامبر یعنی حضرت محمد مصطفی (ص) و معجزه جاویدان او هستند.
اسلام شناس آلمانی، فریدریش دیتریشی
Dietrici (1821- 1903)

 درباره خدمت قرآن و معارف مسلمین به اروپائیان معترف است که: «همین علوم و معارف مسلمین بود که اروپا را در قرن دهم میلادی جلوبرد، همان علومی که سرچشمه آن قرآن کریم بود و اروپا از این حیث به اسلام مدیون است.»
ژول لابوم
Joles Labeume
اندیشمند و نویسنده و خاورشناس فرانسوی با اشاره به این که تعلیمات و مواعظ قرآن تنها برای سران یک قوم نیست بلکه جهانی است می گوید: «مردم از هر نژاد و ملیتی که هستند منصفانه باید موقعیت بشریت را از نظر علمی قبل از اسلام مورد مطالعه قرار دهد تا اعتراف کنند که علم و دانش به معنای وسیع آن به وسیله مسلمین برای جهانیان آورده شده مسلمانان علوم و دانش خود را از قرآن که مانند دریای دانش بود گرفته و از آن شهرهایی ساخته اند. قرآن برای همیشه زنده است و هرکسی از مردم جهان به قدر درک و استعداد خود از آن بهره برمی دارد.
«دینورت» یکی دیگر از شرق شناسان که به بدهکاری اروپائیان نسبت به تعالیم اسلام اشاره می کند می گوید: «واجب است اعتراف کنیم که علوم طبیعی و فلکی و فلسفه و ریاضیات که در اروپا رواج گرفت عموما از برکت تعالیم قرآنی است و ما مدیون مسلمانانیم بلکه اروپا از این جهت، شهری از اسلام است!»
ژوزف هوردویچ
Gosef hordvich
دانشمند و خاورشناس آلمانی، قرآن را عاملی بسیار شگرف در بالا بردن فکر مسلمانان در اروپا می داند: «قرآن آنان را به تحقیقات علمی و پدید آوردن اندیشه ها سوق داد، قرآن موجب و انگیزه پیشروی مسلمانان، در سرزمین های اروپا گردید. در آنجا هنگامی که تاریکی ها همه جا را فراگرفته بود اینان مشعلهای انسانیت را برافروختند و به آستان علم خدماتی شایان کردند.»
راکستون
Rockeston
دانشمند اسکاتلندی است که در جستجوی حقیقت با اسلام آشنا می شود وی می نویسد: «سالیان درازی در جستجوی حقیقت بودم تا اینکه حقیقت را در اسلام یافتم سپس قرآن مقدس را دیدم و شروع به خواندن آن کردم او بود که تمام سؤالات مرا جواب گفت!!»
کتاب خدا از هرگونه دروغ پردازی و خیال و اوهام مبراست و دانشمندان آن را سراسر منطق و راستی می دانند که بسیاری از مسائل لاینحل علمی، تحقیقی، مدنی، قضایی و... را پاسخ روشن می دهد و از آن به عنوان سرچشمه دانش و معرفت یاد می کنند.

(علی مزینانی ،روزنامه کیهان)