سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب قرآن و عترت

نشانه‌ی شیعه حقیقی در کلام امام صادق(ع)

شیطان ممکن است حتی از مسیر معارف الهی تو را فریب دهد؛ برای مثال، یکی از معارف ما این است که هیچ وقت، یک شیعه به جهنم نمی‏رود.حالا اگر کسی بگوید: من که شیعه هستم؛ هیچ شیعه‌ای هم به جهنم نمیرود؛ پس من به جهنم نمی‌روم! این صغری و کبری و یک قیاس است که یک جای آن اشکال دارد. مسلم است که شیعه به جهنم نمی‏رود، این کبری درست است. اما بحث در صغری است که آیا من شیعه هستم؟!

 عمر بن حنظله نقل می‏کند: امام صادق علیه السلام فرمودند:
لَیْسَ مِنْ شِیعَتِنَا مَنْ قَالَ بِلِسَانِهِ وَ خَالَفَنَا فِی أَعْمَالِنَا وَ آثَارِنَا؛
کسی که با زبان بگوید من شیعه‌ام ولی در عمل با ما مخالفت نماید، شیعه ما نیست.

مثلاً کسی که با زبان می‏گوید: من شیعه هستم، ولی وقتی رفتارش را نگاه می‏کنیم می‏بینیم از شیعه بودن خبر نمی‌دهد، یعنی عملش مثل عمل ائمه نیست، شیعه نیست.

و لَکِنْ شِیعَتُنَا مَنْ وَافَقَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اتَّبَعَ آثَارَنَا وَ عَمِلَ بِأَعْمَالِنَا، أُولَئِکَ شِیعَتُنَا؛ 
شیعه ما کسی است که هم لفظاً هم قلباً و هم عملاً موافق با ما بوده و از دستورات ما اطاعت کند.شیعه ما کسی است که این سه موافقت را داشته باشد و در سه چیز با ما هم‏سو باشد. شیعه ما این است.لذا یکی از دام‏های شیطان که انسان را فریب داده و مغرور می‏کند، همین است که انسان با خودش میگوید: من شیعه هستم.
از: شیعه نیوز