سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب قرآن و عترت

 

سخنران مراسم بزرگداشت استاد علی صفایی که در مؤسسه لیله‌القدر برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نقدی بود.

در این سخنرانی، وی به تبیین سیره عملی استاد صفایی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین نقدی رئیس مؤسسه ترجمان وحی و مدیر مسئول انتشارات هجرت، اولین ناشر آثار استاد صفایی است. او از شاگردان و همراهان قدیمی استاد صفایی بوده است.

 

چکیده سخنرانی

مهمترین ویژگی استاد صفایی، میزان تبعیت و پیروی او از معصوم و عمل به احکام اسلام است و نه چیزی بیشتر.

خداوند در قرآن درباره زندگی پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتّم حریص علیکم بالمؤمنین رؤوف رحیم»؛ (آیه 128 سوره توبه) در این آیه، چهار نکته مدیریتی وجود دارد که اگر کسی این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌تواند جهانی را متحول کند.

اولین ویژگی پیامبر(ص) خودی بودن اوست؛ لقد جاءکم رسول من انفسکم.

ما وقتی به سیره و سنت پیامبر مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم با فقراء می‌نشست، با آنها غذا می‌خورد، با آنها مأنوس بود، مشکلات آنها را حل می‌کرد.

استاد فقید، صفایی که حق حیات بر گردن ما دارد، چقدر زیبا این نکته را رعایت می‌کرد؛ همراه و همگام مردم بود و مشکلات مردم را حل می‌کرد.

ویژگی دوم وجودِ نازنین پیامبر(ص)، احساس دلسوزی و هم‌دردی است؛ »عزیزٌ علیه ما عَنِتُّم»، سخت است بر پیامبر آنچه که شما را به رنج بیاندازد.

 استاد صفایی حتی به نیازهای عاطفی افراد، توجه داشت.

ویژگی سوم پیامبر (ص) این است که حریص بر هدایت دیگران است: «حریص علیکم»؛ پیامبر نمی‌خواهد حتی یک نفر به جهنم برود؛ اگرچه یهودی باشد.

 اگر یک طلبه این نگاه را در جهان معاصر داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ به اطرافش نگاه کند ببیند سَرخورده چه کسی است. گرفتار چه کسی است؟ تنها چه کسی است؟ چه کسی به بن بست رسیده؟

خدا رحمت کند آقای صفایی را. او این نگاه را داشت؛ فرسنگ‌ها راه می‌رفت تا مشکل خانواده‌ای را حل کند.

ویژگی چهارم پیامبر این است که نسبت به مؤمنین مهربان است. «وبالمؤمنین رؤوفٌ رحیمٌ». پیامبر نسبت به مشرکان هم نظر رحمت داشت؛ چه رسد به مؤمنان.

در جنگ اُحد وقتی بسیار تحت فشار بود و اصحاب از او خواستند که آنها را نفرین کند، پیامبر دعا کرد: «خدایا قوم مرا ببخش که آنها نادانند.»

استاد صفایی در دفاع از امام خمینی، پاسخ مفصلی به نامه نهضت آزادی داد.

در دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب، وقتی خدمت ایشان رسیدیم، درباره استاد صفایی فرمود: «ایشان مثل علامه طباطبایی صاحب سبک‌اند و بنده نیز از آثار ایشان استفاده می‌کنم.»

امتیاز استاد صفایی این بود که روی میزان بود و افراط و تفریط و غلوّ نداشت.